Bohaterowie drugiego planu

Swego czasu wielki hit na youtubach – co to się tam nagrało w tle, ktoś przechodzi, pokazuje gołe cztery litery, pokazuje coś do kamery. Buahaha.

A ja chciałam pod innym kątem. Oglądam właśnie stary album ze zdjęciami. Gdy wywoływanie kliszy miało w sobie element niespodzianki. „co wyjdzie”. I dzięki temu, że nie można było od razu wymazać niechcianych elementów, w tle wychodził spontan. A właściwie – historia.

Kojarzycie wiersz Szymborskiej o Miłości od pierwszego wejrzenia? Jest tam taki fragment: ”

Były znaki, sygnały,
cóż z tego, że nieczytelne.
Może trzy lata temu
albo w zeszły wtorek
pewien listek przefrunął
z ramienia na ramię?
Było coś zgubionego i podniesionego.
Kto wie, czy już nie piłka 
w zaroślach dzieciństwa?

Były klamki i dzwonki,
na których zawczasu
dotyk kładł się na dotyk.


Podobnie jest z tymi zdjęciami, a właściwie tytułowymi bohaterami. Każdy z nich jest złapany przypadkiem, naturalnie, w jakimś momencie swojego życia. Co wtedy myślał? Czy uchwycono przypadkiem coś ważnego, ulotnego?

1. Pan na zdjęciu z gór. Łapie równowagę na skałce na Gęsiej Szyi. Zawsze mnie intrygowało, czy próbuje z niej wstać, czy właśnie na niej siada. Patrzy w dół, może ma lęk wysokości? Może usiadł na ostrej krawędzi, niewygodnie i właśnie klnie na czym świat stoi, obiecując sobie, że już nigdy nie da się wyciągnąć w żadne cholerne góry? Czy w ogóle to jeszcze pamięta?

2. Również góry. Ostre wejście po łańcuchach. O, tu to zawsze jest pełen spontan 😉 Pamiętam dobrze tę parę, która szła równolegle z nami. Matka z synem, kilkunastoletnim. Energiczna rodzicielka z burzą rudych loków pokrzykująca na syna, żeby szedł szybciej. Zniecierpliwiona wyprzedza moją mamę, która przymierza się do zdjęcia. Próbuje wyprzedzić też chłopaka, ale on jakby jej toruje drogę. Może ma dosyć pokrzykiwania i czuje się zawstydzony? Może w tym momencie zagrał mu męski honor? Może z pokorą myśli, że i tak nic nie zwojuje i za chwilę przepuszcza mamę? Czy w ogóle to jeszcze pamięta? I czemu ta mama taka zirytowana, taka ciągle do przodu? Ktoś ją zdenerwował tego dnia? Jej syn denerwuje ją ogólnie? Mieli iść w większym gronie, ale ojciec zachorował albo zrezygnował z wycieczki – przypuszczalnie licząc na moment świętego spokoju? Czy ona to jeszcze pamięta?

3. Kilka zdjęć dalej stoi ta mama, a chłopaka w pobliżu nie ma. Pokłócili się, czy wolał iść w rozsądnej odległości, żeby jej nie wysłuchiwać?

4. W tle msza na otwartym powietrzu. Jakaś dziewczyna klęczy, zakrywa twarz rękami. Jest ubrana w ludowy strój. Czy po prostu gorliwie się modli, czy się czymś martwi? Może jest zmęczona, niewyspana, może ma dosyć gadania księdza? Może chce się skupić, prosić – za? o? przeprosić? Może głupio się czuje w ludowym stroju, bo mam świadomość, że przyciąga wzrok? Czy to jeszcze pamięta?

5. Moje ulubione zdjęcie z tej kategorii. Na pierwszym planie jest brat i ja. Z tyłu widać kobietę uchwyconą w gwałtownym ruchu, ale nie widać, kto stoi naprzeciwko. Często się zastanawialiśmy, czy ona kogoś bije, czy krzyczy, a może po prostu straciła równowagę. Czy jest ‚złym człowiekiem’, czy po prostu w tym momencie ponoszą ja nerwy? Może te nerwy są z troski np. o dziecko, które stanęło za blisko niebezpiecznej krawędzi? Czy ona to jeszcze pamięta?

Intryguje mnie też druga strona medalu: na czyich zdjęciach jestem takim bohaterem drugiego planu? Jaki fragment mojego życia – nieupozowany, naturalny – został zatrzymany na czyjejś kliszy, któremu jacyś obcy ludzie co jakiś czas się przyglądają. Fajnie, gdyby kiedyś powstała taka giełd zdjęć, gdzie człowiek mógłby znaleźć siebie w takich równych ujęciach. O czym wtedy myslałam? Co robiłam? Jakim byłam człowiekiem? Czy to jeszcze pamiętam?

Poszperajcie w starych albumach. Może i Wy znajdziecie czyjeś wspomnienia na waszej kliszy.

2 thoughts on “Bohaterowie drugiego planu

  1. Pingback: bohaterowie drugiego planu | Wolne Kartki

Skomentuj

